Facebook och Twitter fortsätter att engagera

Av alla internetanvändare är det 66 % som använder Facebook, och i nästan samtliga åldersgrupper finns en liten ökning av användandet. I mars 2013 hade Facebook över en miljard medlemmar, vilket gör detta sociala nätverk till det mest besökta i världen. Användningsfrekvensen har ökat på Facebook, vilket betyder att det är allt fler som besöker webbplatsen dagligen. I genomsnitt spenderar en användare 3 timmar och 14 minuter per vecka på sociala nätverk. Hos 12–25-åringar ligger denna siffra på närmare en timme om dagen. Jämförelsevis läggs en timme i veckan på sociala nätverk för användare i åldersgruppen 56–85 år.

Twitter är en internationellt sett stor webbplats, med ett användarantal på flera hundra miljoner, där svenskarna under de senaste två åren fördubblat sin närvaro. De som någon gång använde Twitter under 2009 var 8 %, och siffran växte till 17 % år 2013. Som på många andra sociala nätverk har Twitter fler besökare och följare än skribenter. Undersökningar visar att 21 % någon gång följer en mikroblogg som Twitter, medan 2 % skriver på denna typ av blogg dagligen. Bland användarna över 45 år är det få som besöker Twitter; helt klart är det de unga som dominerar här. En av tre användare i åldersgruppen 12–25 år besöker webbplatsen ibland, och 15 % är dagliga besökare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>